Login
Close
Inloggen

Binden, Boeien en Behouden

Organisaties gaan bij het zelf invullen van vacatures vaak te vanzelfsprekend uit van de intrinsieke motivatie van een sollicitant. Ook klopt het beeld van de vacatures zoals werkgevers die schetsen niet altijd met de werkelijkheid. Er wordt een functieprofiel opgesteld en vervolgens worden er sollicitatiegesprekken gevoerd. Vaak bevraagt de werkgever de sollicitant en gaat het over “kan jij dit wel”? Zodra de kandidaat de potentiële werkgever heeft overtuigd van het feit dat hij of zij deze functie kan uitvoeren, wordt dit bezegeld met een dienstverband. Immers, de kandidaat heeft zelf gereageerd dus men neemt aan dat hij of zij “wil”. De context waarin komt onvoldoende aan bod.

Na verloop van tijd komt het voor dat de kandidaat de functie toch niet lang “wil” uitvoeren. Immers, hij of zij kan het wel, maar er is geen uitdaging. Of, hij of zij kan het wel, maar vindt de organisatie niet professioneel genoeg. Of hij of zij kan het wel, maar vindt de manager of stijl van leidinggeven niet leuk. Of hij of zij krijgt te weinig zeggenschap over hoe taken uitgevoerd moeten worden. Enzovoort.

Dit had in veel gevallen voorkomen kunnen worden. Door te vragen naar de drijfveren en beweegredenen. Waarom wil je precies deze baan? Hoe denk je dat deze functie is ingericht bij ons? Wat maakt dat je solliciteert bij ons? Wat denk jij bij ons te vinden? Wat is voor jou belangrijk bij het uitoefenen van jouw functie? De why, how en what vragen. Maar vooral ook de vraag; wat kunnen wij nou doen om jou te boeien? Waar moeten wij als organisatie op letten willen wij jou langdurig aan ons binden? Dan komt er een echt gesprek op gang en kun je goed aftasten of je echt bij elkaar past. Oftewel, het is net een ‘echte’ relatie; leer elkaar eerst goed kennen. Lukt het niet om elkaar te blijven boeien en binden, dan is het ook niet voorbestemd om te behouden.

Wij bij Hunter Select vragen juist expliciet naar drijfveren en motivatie in onze recruitmentprocedures. Zowel aan de opdrachtgeverszijde als aan de kandidatenkant. Wat wil de opdrachtgever zien en waarom, hoe lopen de hazen, wat speelt er in het bedrijf, waar krijgt een potentiële werknemer mee te maken etc. Ook aan de kandidaat; wat wil jij, waarom wil je dit, hoe denk je dit succesvol te gaan doen, wat maakt dat jij denkt dat dit de juiste stap voor jou is etc…

Voor zowel opdrachtgever als kandidaat geldt; de arbeidsmarkt is krap, maar wees nooit té kritisch, het blijft mensenwerk. De perfecte match bestaat zelden, het gaat om het vinden van de juiste klik, niet om het afvinken van een lijst.

Clarice M. Rozema, directeur Hunter Select Group

Team Hunter Select Group

Copyright © 2025 Hunter Select   |  Sitemap   |  Disclaimer   |  Privacy Statement